Wat doet een webdesigner eigenlijk?

Spoiler alert - meer dan je denkt

Online zichtbaar zijn is een belangrijk element van het ondernemerschap. Je kan er nieuwe klanten mee aantrekken en wint het vertrouwen van je toekomstige klanten. Wanneer je als bedrijf beperkt online aanwezig bent, is het veel moeilijker om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. Want, bestaat het bedrijf wel echt als het geen website heeft of niet online te vinden is? Wanneer je nog geen website hebt, of je website is aan vernieuwing toe, kan je een webdesigner onder de arm nemen. Maar wat doet een (goede) webdesigner eigenlijk? En waarom heb je er een nodig? Je ontdekt het in deze blog.

EEN DEEP DIVE IN JE ZAAK

Wanneer je bij Studio Content aanklopt voor je nieuwe website of de opfrissing van je huidige website, begint de samenwerking altijd met een uitgebreid gesprek over je zaak. Waarom ben je ermee gestart, wat wil je bereiken voor je klanten, waarom moeten klanten bij jou komen, wat is je aanbod,... We bespreken het allemaal zodat ik duidelijk weet waar jij voor staat met je zaak en waar je naartoe wil. 

Zonder deze eerste stap kan ik als webdesigner niet beginnen aan je website!

DE HERKENBAARHEID VAN JE ZAAK 

Je branding speelt een belangrijke rol bij de website van je zaak. Branding omvat alles dat te maken heeft met je logo, kleurgebruik, fotografie en teksten. Een goede branding die doorgetrokken wordt op alle kanalen waar je aanwezig bent, verhoogt de herkenbaarheid van je zaak enorm. Bij Studio Content hebben we daar ook aandacht voor. Wanneer je nog geen branding hebt, werken we samen met een grafisch ontwerper die dat helemaal voor jou op punt zet. Voor de fotografie van je website kan je trouwens ook bij mij terecht. ;-)

DE INHOUD VAN JE WEBSITE

Ook wat er op je website komt, is natuurlijk van groot belang. Wanneer ik het heb over de inhoud van je website, gaat het voornamelijk over de teksten die erop komen. Ofwel lever je zelf de teksten aan, ofwel werk ik daarvoor samen met mijn vaste copywriter. Daarnaast waak ik er als webdesigner ook over of je website wettelijk en juridisch wel in orde is. Zo ben je verplicht om een cookie- en privacy policy te hebben en moet je in orde zijn met de regels van de GDPR voor het verzamelen gegevens van je websitebezoekers. Als het zweet je nu uitbreekt bij het lezen hiervan, no worries. Ik neem dit allemaal op mij! 

DE TECHNISCHE ACHTERKANT VAN JE WEBSITE

Wanneer duidelijk is wat je wil bereiken met je website, begint het bouwen ervan. Om een website goed te doen werken, moet er achterliggend wel wat technisch werk gebeuren. Analytics koppelen zodat je de cijfers van je website kan meten, zorgen voor de hosting en je domeinnaam, een SSL certificaat toevoegen zodat je bezoeker veilig kan surfen op je website, de juiste teksten toevoegen zodat je vindbaarheid op Google omhoog gaat, de cookie- en privacy policy toevoegen om wettelijk en juridisch in orde te zijn, opt-in formulier om e-mailadressen te verzamelen,... 

Sorry voor de vele technische termen! Daar moet jij je als ondernemer gelukkig niets van aantrekken want daar zorg ik als webdesigner allemaal voor. En dat niet alleen, ik moet er natuurlijk ook voor zorgen dat alle knoppen werken en naar de juiste pagina’s verwijzen. Er komt wel wat kijken bij het bouwen van een website!

DE UITNODIGENDE VOORKANT VAN JE WEBSITE

Het is niet alleen belangrijk dat de website technisch goed in elkaar zit. De voorkant moet er ook uitnodigend uitzien zodat bezoekers gemakkelijk de weg vinden naar de juiste plekken. Nog belangrijk voor de voorkant van je website is dat die aansluit bij je branding, vandaar dat ik daar in het begin van het traject ook aandacht aan besteed. Daarnaast maak ik de website met de bezoekersbril op en schrap ik overbodige informatie. Want soms is wat jij als ondernemer wil laten zien op de website, niet hetzelfde als wat je (potentiële) klant daar wil vinden! 

WAT BETEKENT EEN WEBDESIGNER VOOR JE WEBSITE EN ZAAK? 

Een webdesigner die aandacht heeft voor alle bovenstaande punten, is een goede webdesigner. Die zal je tijd besparen en heel veel werk uit je handen nemen. En die zal ook zorgen voor een website die nieuwe klanten oplevert en je zaak online een boost geeft. 

Kan jouw zaak een nieuwe website gebruiken? Maak nu een afspraak voor een kennismakingsgesprek en kom te weten hoe Studio Content jouw zaak vooruit helpt!

Vorige
Vorige

7 tips voor professionele foto’s

Volgende
Volgende

Stop met stockfoto’s