7 tips voor professionele foto’s
First impressions last… Dat geldt ook voor professionele profielfoto’s! Ben je als ondernemer bezig met social media of heb je een website, dan ken je ondertussen het belang van die profielfoto. Maar waarop moet je allemaal letten bij een profielfoto? Je ontdek het in deze blog!
1. WEES PROFESSIONEEL
Een selfie in pyjama in de badkamer kan heel leuk zijn, maar is net iets minder geschikt om potentiële klanten aan te trekken. Laat je klant weten dat jij jouw zaak ernstig neemt, door professioneel voor de dag te komen. Maar let ook op voor het andere uiterste en zorg dat je toegankelijk blijft. Ben je personal trainer? Dan is er niemand die verwacht dat je in driedelig maatpak op de foto staat. De gouden regel: wees jezelf, breng jouw professionaliteit naar buiten en laat merken dat jouw klanten bij jou terecht kunnen. Dé expert in jouw business? Dat ben jij.
2. ZORG VOOR VOLDOENDE LICHT
Je hebt het zelf waarschijnlijk al wel eens gemerkt: wanneer je foto’s in een (te) donkere ruimte maakt, worden ze korrelig. Onvoldoende belichting zorgt voor een technische ruis die de kwaliteit van de foto’s pijlsnel naar beneden haalt. Ga in huis of op de locatie op zoek naar een fijne plek met voldoende licht. Kies voor veel natuurlijk licht, bijvoorbeeld naast of dichtbij een raam. Is het natuurlijk licht in jouw huis of op locatie beperkt, dan is een studio met kunstlicht een prima alternatief!
3. FOCUS OP JE GEZICHT
Leg de focus op je gezicht, schouders en hals. Een foto van je hele lichaam is in de meeste gevallen overbodig. Wees niet te serieus! Lachen mag, en zorgt er zelfs voor dat je warmte uitstraalt en dat potentiële klanten je gemakkelijker zullen benaderen.
4. LET OP DE ACHTERGROND
Ook als je enkel je bovenlichaam of gezicht fotografeert, is een achtergrond zichtbaar. Een foto op dat fantastische trouwfeest of naast dat enorme standbeeld in Indonesië… heel fijn, maar zonder verder belang voor je klant. Neem je je foto thuis? Zorg dan voor een plek met een neutrale of aangename achtergrond. Een rommelige achtergrond (denk aan wasmanden, kinderspeelgoed, potten en pannen …) zorgt voor ruis op de foto. Ga je liever naar buiten? Kies dan een rustige setting of ga voor een omgeving die past bij jou en bij je bedrijf. Trek de natuur in of neem foto’s waarop ook je zaak zichtbaar is.
5. DENK AAN KLEDING EN BRANDING
Hou de branding van jouw zaak in het achterhoofd. Zit er een groene kleur in je logo? Misschien kan je daar rekening mee houden bij je kledingkeuze voor de foto. Zo trek je de branding van je bedrijf verder door. Is het moeilijk om de branding van je bedrijf ook vestimentair te volgen of zijn de kleuren van jouw brand net heel uitgesproken? Ga dan eerder voor neutrale kledij met zachtere kleuren.
Let op voor kleding met prints; die maken de foto meteen heel druk. Al zijn er uiteraard ook ondernemers die hun branding perfect weten te combineren met drukke prints. Ben je niet zeker? Probeer eens wat uit en zoek naar het beste resultaat.
6. GEBRUIK RECENTE FOTO’S
Zorg ervoor dat jouw klanten in real life ook terechtkomen bij de persoon die ze online hebben gevonden, en niet bij iemand die ondertussen tientallen jaren ouder is. Recente en duidelijke professionele foto’s zullen ervoor zorgen dat potentiële klanten je gemakkelijk herkennen, wat dan weer vertrouwen in de hand werkt.
7. LAAT JE ASSISTEREN
Ondertussen weet iedereen dat selfies meestal niet de meest kwalitatieve foto’s opleveren. Vraag een vriend of vriendin om je te assisteren, zodat je foto’s kunt nemen op de juiste plaats en in een natuurlijke houding. Of werk met een statief en de zelfontspanner!
Blijf je het alsnog moeilijk vinden om goede profielfoto's te maken? Dan kan je de hulp van een professionele fotograaf inschakelen. Een fotograaf kent de kneepjes van het vak en bezorgt jou de perfecte profielfoto zonder dat jij je zorgen hoeft te maken om belichting of achtergrond. Ontdek hier de verschillende mogelijkheden.