13 must-have business foto’s

“Say cheese” voor jouw business foto’s! Maar dat is niet het enige wat we op business foto’s willen zien. Als solo-ondernemer heb je best verschillende beelden in je fotoalbum. Zo kan je ze afwisselend op je social mediakanalen plaatsen of een gepaste foto een mooi plekje op je website geven. Ik heb in deze blog 13 must-have business foto’s verzameld, ga er zeker eens door! En heb jij ze allemaal? 

1. Headshot

Het gezicht van jouw onderneming? Dat toon je met een headshot. Een headshot is een duidelijke foto van je gezicht en schouders. Ideaal als profielfoto op je sociale mediakanalen en om op je website te plaatsen. 

 

2.  In actie

Toon jouw Zone of Genius! Breng de activiteiten die je dag in dag uit doet in beeld, zo zien je volgers of websitebezoekers in één oogopslag waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Ben je een schrijnwerker? Laat dan zien hoe jij hout zaagt of schildert. Als grafisch ontwerper daarentegen laat je foto’s nemen van jou achter je computer of voor een moodboard. Leg alles waar jij als solo-ondernemer voor staat, vast op beeld! 

 

3. Op kantoor

Ook administratieve en andere taken op kantoor zijn leuk om in beeld te brengen. Zo geef je inzicht in alle aspecten van jouw ondernemerschap! Denk maar aan computerwerk, gesprekken met klanten, telefonisch contact en pakjes inpakken.

 

4. Relaxed

Een must voor jouw sociale mediakanalen zijn foto’s waarop je relaxed bent. Laat dus zeker foto’s nemen van jou met je kop koffie of wanneer je comfortabel in de zetel zit. Deze beelden zijn ontzettend waardevol voor je sociale mediakanalen. Ze brengen afwisseling in je feed en passen bij zowat elke tekst. Perfect voor als je bijvoorbeeld een inzicht, een persoonlijk verhaal of je waarden & normen wil delen. 100% een must! 

 

5. Team

Ook jouw team mag gezien worden! Zeker voor toekomstige klanten is het fijn om een gezicht te kunnen plaatsen bij de mensen met wie ze in contact komen. Dat maakt het persoonlijk! Een teamfoto is daarom ideaal voor je website en sociale mediakanalen. 

 

6. In je werkruimte

Leg in enkele foto’s ook de nadruk op je werkruimte. Laat eens zien waar jij dagelijks te vinden bent! Spookfoto’s zijn daar bijvoorbeeld heel tof voor. Met spookfoto’s leg je de ruimte vast met één of meerdere schimmen in beeld. 

 

7. Details

Wat zeker niet in je fotoalbum mag ontbreken, zijn detailfoto’s. Van je handen die een koffietas vasthouden, je vingers op de rekenmachine, de tube die je vasthoudt of van je vingers die een kapstok aan het rek hangen. Hoe meer je in detail gaat, hoe beter! Gegarandeerd leuke, originele beelden voor je sociale mediakanalen.

Detailfoto's kan je ook vergelijken met stockbeelden, maar dan specifiek van en voor jou. Want stockfoto’s vermijd je best. Waarom? Dat ontdek je in één van mijn vorige blogs: studiocontent.be/blog/stopmetstockfoto

 

8. Feestend

Je hebt zeker ook wel eens iets te vieren. En dat aankondigen met een foto vol confetti of met taart en bubbels is geweldig! Zorg er dus zeker voor dat je te allen tijde feestende foto’s hebt. Zo heb je voor elke lancering, verjaardag, bedanking, … leuk beeldmateriaal bij de hand! 

 

9. Wegkijkend

Heel interessant ook zijn foto’s waarop je naar rechts, links, onder of boven kijkt. Weg van de camera! Deze foto’s zijn ideaal voor op je website. Door in een bepaalde richting te kijken, begeleid je de websitebezoeker onbewust naar de tekst of knop die jij wil dat ze gezien hebben. Zeer goede foto’s om in je portfolio te hebben dus! 

 

10. Met witruimte of gebaren

Wist je dat ook witruimte op je foto’s leuk is? Op die manier kan je eenvoudig tekst aan je foto toevoegen, zonder dat de tekst het beeld op de foto overlapt. Dikwijls wordt extra witruimte op je foto gecombineerd met gebaren, zodat je bijvoorbeeld naar de tekst op je foto wijst. 

 

11. Gezichtsuitdrukkingen

Voor je sociale mediakanalen is het heel fijn om verschillende gezichtsuitdrukkingen op beeld vast te leggen. Dat kan heel overdreven of juist zeer subtiel zijn. Welke beeld je kiest, is afhankelijk van jouw voorkeur én van de tekst die je bij de foto vermeldt. 

 

12.  Flatlay

Met flatlay creëer je een bovenaanzicht. Ideaal om je producten in de kijker te zetten. Maar ook als je geen producten aanbiedt, kan je flatlay inzetten. Denk maar aan foto’s van je toetsenbord met daarnaast je notitieboekje en tas thee. Altijd zeer mooie resultaten! 

 

13.  Zwart-witfoto’s

Last but not least vind ik zwart-witfoto’s onmisbaar! Naar mijn gevoel spreken zwart-witfoto’s veel meer dan gekleurde foto’s.  Ik heb  mijzelf er ook al op betrapt dat ik foto’s met bijvoorbeeld een uitbundige lach of een andere sterke emotie in zwart-wit zet. Dan spreken ze nóg meer! Daarnaast zorgen zwart-witfoto’s voor afwisseling in je tijdlijn en zullen ze tussen alle gekleurde foto’s de aandacht trekken. Check! 

 

En nu nog de juiste copy 

Eens je een filmrol of cloud vol foto’s hebt, begint het puzzelwerk. Welke foto zet ik waar op mijn website? En welke foto kies ik bij die bepaalde copy voor mijn sociale media? Da’s puzzelen, maar wel de leukste puzzel die je kan maken (vind ik toch ;-) ).

Sommige foto’s hebben ook de magie dat ze bij elke tekst, bij elk verhaal, passen. Fantastisch! Eender wat je deelt, een foto van jou bijvoorbeeld past altijd. Want het is niet omdat je een foto van jezelf deelt, dat je jezelf (nog eens) moet voorstellen. Je kan evengoed iets over je aanbod vermelden, een verworven inzicht delen of iets lanceren. Je copy moet niet (telkens) vermelden wat je op de foto ziet. Het moet enkel in lijn zijn met de sfeer die de foto creëert.

Tip: Om je copy te matchen met een foto kijk je naar de sfeer van de foto, niet naar wat de foto effectief weergeeft!




Wil jij deze must-have business foto’s ook standaard in je fotoalbum hebben staan?
Ik kom graag eens bij je langs met mijn camera!

Vorige
Vorige

Je eigen website bouwen, is eigenlijk niet moeilijk. Ik zet je op weg!

Volgende
Volgende

Authenticiteit en marketing, de gulden middenweg