Authenticiteit en marketing, de gulden middenweg

Eén van mijn moeilijkste uitdagingen binnen het ondernemerschap is de lijn trekken tussen authenticiteit en marketing. Enerzijds vind ik het voor solo-ondernemers zo belangrijk dat we authentiek zijn, anderzijds moeten we onze producten of diensten aan onze doelgroep promoten. Maar maakt marketing ons minder authentiek? Ondernemen we dan nog wel vanuit onze passie? Met deze blog probeer ik een lijn te trekken tussen authenticiteit en marketing, hoe vaag die ook is. 

De donkere kantjes van marketing 

Succesvol ondernemen staat voor mij gelijk aan ‘jezelf zijn’, handelen vanuit je passie, je eigen normen en waarden naar je onderneming vertalen. Toch lijkt niet elk bedrijf zo te redeneren. Dat merk ik, en jij misschien ook, aan de (misleidende) marketingcampagnes die we dagelijks tegenkomen. 

Weet je nog dat je je online winkelmandje gevuld had en toch besliste je aankoop te beëindigen? Maar dat je even later een mail kreeg met ‘Maak je bestelling nu af, voor de items uit je winkelmandje uitverkocht zijn!’. Of dat je bij een online aankoop een annulatieverzekering aankocht, zonder dat je dat eigenlijk wilde, maar omdat je bijna verplicht werd? Heel dikwijls pushen marketingstunts ons om dingen te kopen die we eigenlijk helemaal niet willen. We blijven met een licht bedrogen gevoel achter. Te veel druk en te weinig duidelijke informatie, begeleiding en persoonlijke connectie.

Zo’n agressieve marketingstunts hebben dan misschien wel een effect op korte termijn. Maar op lange termijn zéker niet. Je bouwt geen relatie op. Sterker nog: je laat je klanten met een slecht gevoel achter. Want ze beseffen dat ze in je val getrapt zijn! 

Alles begint met een passie

Als solo-ondernemer ben je je onderneming gestart vanuit een passie. Je doet wat je graag doet én je helpt er mensen mee! Net zoals ik graag websites vormgeef en bouw, en daar ondernemers oprecht mee wil helpen.

Voor mij vertrekt ondernemen vanuit die passie. En daar bouw ik mijn strategie op. Ik stel mijzelf volgende vragen. Wat wil ik doen? Wat wil ik bereiken? Hoe kan ik dat bereiken? … De antwoorden daarop vormen mijn strategie. Mijn producten en diensten promoten aan mijn doelgroep volgt later. Want marketing is een gevolg van de strategie die je bepaalt. 

Even een concreet voorbeeld om het verschil tussen een strategische actie en marketingactie te verduidelijken: kortingen. Korting geven is een vorm van marketing, want je trekt zo bijvoorbeeld twijfelaars over de streep. Maar, de ene korting is de andere korting niet! Je kan een korting geven omdat je dat echt wil of omdat je denkt dat het moet. En dat is een groot verschil!

Een korting geven omdat je dat wil, vertrekt vanuit je passie. Het is een gemeend cadeau, omdat je bijvoorbeeld jarig bent of omdat je early birds oprecht wil bedanken. Een korting geven omdat iedereen het doet en je denkt dat je niet achterwege kunt blijven, zou een marketingstunt zijn. Op zich niets mis mee, maar het komt wel helemaal anders over! Zeker als je kortingen de norm worden. Bij kortingen is het belangrijk dat de consument gelooft dat het NU de unieke kans is om je product of dienst aan te komen. Bied je altijd kortingen aan, dan gaat het effect verloren. 

Bouw een strategische website

Het online uithangbord van je onderneming is je website. En voor mij zijn websites een onderdeel van je strategie. Je website is er om online zichtbaar te zijn en daardoor je business te kunnen runnen. Heel belangrijk daarbij is dat je website strategisch opgebouwd is. Want je wil natuurlijk dat (potentiële) klanten op je website terechtkomen.

Bij het opbouwen van je website moet je dus denken aan volgende vragen en daar met je website een antwoord op bieden. 

  • Met welke vraag komt iemand op mijn website terecht? 

  • Hoe kan ik een antwoord bieden of helpen? 

  • Wat moet ik daarom zeker in de verf zetten? 

Op die manier kan je converteren, zonder dat je pusht. Geen darkpatterns, geen  misleidende korting. Gewoon online zichtbaar zijn! 

Bouwen wij een website? Dan beginnen we ook vanuit het strategisch standpunt. Samen zorgen we ervoor dat de structuur, foto’s, teksten, huisstijl, doel van de website, … klaarligt alvorens we een pagina technisch opmaken. Zo werken we aan de meest efficiënte website voor jouw onderneming, met een samenhangend verhaal. Storytelling! 

Mogen er dan geen marketingacties op je website staan? Natuurlijk wel, maar blijf bij elke marketingactie dicht bij jezelf, bij je passie. Blogs op je website zijn een fantastisch voorbeeld van hoe je op een subtiele manier je onderneming, product of dienst kan promoten. Of een gemeende weggever. Een checklist, handleiding of template waarbij je op een laagdrempelige manier je (potentiële) klanten van je expertise kan overtuigen. Marketing op een mooie manier! 

En onthoud: Er is een groot verschil tussen online zichtbaar zijn en daardoor je business runnen en mensen misleiden met marketingstunts. 

Blijf authentiek, want dat werkt

Het mooiste aan ondernemen is de authenticiteit, vind ik. Je passie vertalen naar je job. Dagelijks doen wat je graag doet, en daarbij ook nog eens mensen helpen. Geweldig, toch? 

En zo doe ook ik iedere dag wat ik graag doe: solo-ondernemers begeleiden bij het maken van een strategische, maar authentieke website.

Vorige
Vorige

13 must-have business foto’s

Volgende
Volgende

Scoor met een gebruiksvriendelijke mobiele website