8 topics die niet mogen ontbreken op je homepage

De homepage van jouw website, die moet duidelijk, behapbaar en overzichtelijk zijn. Wanneer bezoekers online op zoek gaan naar jou of jouw bedrijf, komen ze hoogstwaarschijnlijk terecht op die homepage. Het is dé centrale verzamelplaats van alle informatie die een bezoeker op jouw website kan vinden. 

Een aantrekkelijk ontwerp is één ding, maar om interessante leads binnen te halen, is de juiste informatie op de juiste plaats enorm belangrijk. Want een eerste indruk, die maak je geen tweede keer, toch? 

Wie je bent en wat je doet

Ongetwijfeld de belangrijkste info op je website is wat je doet. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn welk product je verkoopt of welke dienst je aanbiedt zodat je bezoeker er niet zelf achter moet zoeken. 

Menu 

Een element dat de gebruikservaring van je bezoeker beïnvloedt en onmisbaar is op je homepage, is het menu. Het brengt de verschillende pagina’s samen zodat bezoekers moeiteloos hun weg vinden. Dat kan een klassiek navigatiemenu zijn, een sticky menu (het menu blijft staan tijdens het scrollen), een hamburgermenu (de gekende drie streepjes), een dropdownmenu of een sidebarmenu. Aan jou de keuze, zolang het maar duidelijk is voor je bezoeker.

Logo 

Als (solo)ondernemer of bedrijf wil je natuurlijk ook zo herkenbaar mogelijk zijn. Je zorgt er dus best voor dat je logo duidelijk aanwezig is op je homepage én dat je de branding mooi doortrekt in je website. Ook niet onbelangrijk is het openingsbeeld. Ben jij het gezicht van je bedrijf? Plaats dan gerust een foto van jezelf. Heb je collega’s? Dan kan je ook kiezen voor een foto van jou en je team. 

Contact 

Wat heel vaak ontbreekt op een homepage is een eenvoudige manier om contact op te nemen. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent en afhankelijk van hoe snel een (potentiële) klant jou moet kunnen contacteren, kan je het telefoonnummer bijvoorbeeld rechtsboven vermelden. Je kan ook een knop waarmee ze rechtstreeks kunnen bellen of mailen toevoegen. 

Reviews

Wil je nog meer professionaliteit en betrouwbaarheid uitstralen, voeg dan reviews toe op je homepage. De positieve ervaring van een ander beïnvloedt de keuze van je bezoeker om al dan niet contact op te nemen en/of met jou in zee te gaan. 

Icoontjes

Om het geheel overzichtelijk en behapbaar te maken, kan je ook werken met icoontjes. Zelf vind ik het leuk om de activiteiten of waarden van klanten visueel te ondersteunen met bijpassende icoontjes. Blokken met enkele sprekende beelden kunnen ook overzicht brengen.

Privacy, disclaimer en algemene voorwaarden

Zowel de privacy en disclaimer als de algemene voorwaarden zijn elementen die verplicht aanwezig moeten zijn in de footer van je website. Ze staan daarom niet enkel op je homepage, maar komen terug op alle andere pagina’s van je website. 

Tijdelijke informatie 

Ten slotte is het ook handig om tijdelijke informatie - denk aan een event, je agenda, een freebie of iets gelijkaardig - mee te nemen op je homepage. Dat is immers relevant nieuws waarmee je je bezoeker wilt informeren of aanzetten tot een bepaalde actie. 

Hoe zit het met de homepage van jouw website? Zijn alle elementen aanwezig of is er nog ruimte voor verbetering? Heb je vragen of overweeg je je website te vernieuwen, plan dan vrijblijvend een kennismakingsgesprek in. 

Vorige
Vorige

Persoonlijke vakantiefoto’s delen of niet?

Volgende
Volgende

Waarom ik als fotograaf nooit onbewerkte foto’s aflever