Waarom ik als fotograaf nooit onbewerkte foto’s aflever 

‘Waarom stuur je niet alle foto’s door? Dan kan ik ze allemaal gebruiken en zelf kiezen!’

Aan een mooie, samenhangende fotoreeks gaat heel wat werk vooraf: de voorbereiding van de shoot, de shoot zelf én de nabewerking. In de nabewerking kruipt er zelfs twee keer zoveel werk als in de shoot zelf, dat kan al tellen hé. Ik durf bijna te zeggen dat ik meer uren achter mijn computer doorbreng dan achter mijn camera. Wanneer ik de beelden van een fotoshoot dan uiteindelijk doorstuur naar de klant, krijg ik vaak de vraag waarom ik ze niet gewoon allemaal aflever zodat de klant meer keuze heeft. De onbewerkte beelden doorsturen is voor mij een absolute no go. In deze blog neem ik graag de tijd om dat uit te leggen en geef ik je een blik achter de schermen. Kijk je mee? 

Trust your photographer

Tijdens een fotoshoot maak ik al snel 200 à 300 foto’s en daar zitten uiteraard ook ‘mislukte’ beelden tussen. In de eerste selectieronde haal ik dan ook de goede beelden eruit. Dat zijn de foto’s zonder technische fouten, onscherpe onderwerpen, overbelichting of beweging. Foto’s van een gekke gezichtsuitdrukking of waar de ogen dicht zijn, komen natuurlijk ook niet in de selectie. 

Eens die eerste selectie klaar is, begin ik met de bewerking van één foto in detail en daarvoor gebruik ik Lightroom. Ik ben geen Photoshopper, ik blijf het liefst trouw aan het originele beeld. Enkel wanneer ik het écht niet in Lightroom kan doen - bijvoorbeeld een foto uitbreiden - gebruik ik Photoshop. 

Om te beginnen bepaal ik het definitieve formaat van de foto, meestal is dat 2:3 of 3:2. De  overbodige ruimte knip ik eraf zodat alles mooi in verhouding is. Vervolgens kijk ik naar de belichting en de lichtinval. Wil ik iets accentueren? Is de foto iets te donker of net iets te licht? Hoe zit het met de kleuren? Op dat moment speel ik graag met de witbalans, kleuren en de saturatie (warmer/ kouder), zo kan ik de huisstijlkleuren laten spreken en ze doortrekken in de beelden. 

Wanneer ik tevreden ben over dat ene eerste beeld, pas ik dezelfde instellingen vervolgens toe op alle foto’s zodat er een mooi geheel ontstaat. Ten slotte bekijk ik elke foto individueel om de puntjes op de i te zetten en eventueel niet-alledaagse dingen weg te werken. Een storende vuilbak, vlekjes op de muur, iets tussen je tanden zit of je haar dat helemaal de verkeerde kant op steekt door de wind, werk ik dan weg.

Extra beelden

Aangezien ik vooral ondernemers en hun onderneming vastleg op beeld is het logisch dat de beelden op de website gebruikt zullen worden. Ik krijg ook steeds vaker de vraag om mee te denken over een gepast openingsbeeld op de website. 

Tijdens een shoot zorg ik er daarom altijd voor dat ik een duidelijk beeld heb van welke foto’s er nu precies nodig zijn om de website aan te vullen. Ik denk mee over opties voor het hoofdbeeld op de homepage, dat beeld is namelijk de eerste indruk die je meegeeft wanneer iemand je website bezoekt. En zoals ze zeggen, een eerste indruk maak je geen tweede keer ;-). Maar ook voor de headers en eventueel de achtergrond van de website leg ik beelden vast. Tijdens de nabewerking wordt het vervolgens duidelijk welke beelden zullen werken en welke niet. 

Als je je afvraagt waarom ik dus niet gewoon alle foto’s (onbewerkt) aanlever, dan is dat omdat de magie van jouw fotoreeks verdwijnt en je de onbewerkte beelden altijd in het achterhoofd zal houden.

Vorige
Vorige

8 topics die niet mogen ontbreken op je homepage

Volgende
Volgende

Waarom het als solo-ondernemer interessant is jouw website van kop tot teen te kennen