Conversies op je website stimuleren met neuromarketing

Waar kijk jij eerst naar als je een website bezoekt? De foto op de homepage, het logo of glijden je ogen meteen naar de contactknop rechts bovenaan? Het hangt waarschijnlijk af van waarom je naar de website surft. Maar één ding is zeker: hoe je een website bekijkt, doe je grotendeels onbewust. En die onbewuste reactie kan je als webdesigner in een bepaalde richting duwen met neuromarketing. Ik vertel je er alles over in deze blog.  

Neuromarketing? 

Een redelijk nieuwe term in de marketingwereld is neuromarketing. Het is een specialisatie waarbij marketeers inspelen op je onbewuste reactie op commerciële boodschappen. Heel concreet voor webdesign bestudeert neuromarketing hoe ons brein onbewust naar een website kijkt en hoe daarop in te spelen om de conversie te verhogen. 

Zo bestaan er zelfs ‘heatmaps’ die analyseren waar een bezoeker op je website naar kijkt en hoe lang hij naar een bepaald aspect staart. Over ‘t algemeen werd daaruit geconcludeerd dat een bezoeker een Z maakt. Hij begint links bovenaan en glijdt dan naar rechts. Vervolgens dwalen zijn ogen af naar de paragraaf, foto of knop links onderaan. Dat gebeurt helemaal onbewust!

En op die onbewuste reacties kan je als webdesigner inspelen. Met subtiele toevoegingen stimuleer je bepaalde acties, zonder dat je websitebezoeker dat beseft. 

9 tips om je bezoeker in de juiste richting te duwen

Ik deel graag 9 tips om je website zo te optimaliseren dat je inspeelt op de onbewuste reactie van ons brein en daardoor conversies stimuleert. 

  1. Creëer een lijn met je foto. Kijk op je foto bijvoorbeeld naar de kant van je website waar je ook een belangrijke paragraaf of knop hebt gezet. Je bezoeker wordt onbewust gestimuleerd om je kijkrichting te volgen, wat hem onbewust leidt naar die belangrijke paragraaf of knop. 

  2. Maak je teksten behapbaar door vetgedrukte woorden, je tekst te centreren of je tekst in te delen in blokjes. Je bezoeker scrolt door je website en scant wat hij te zien krijgt. Enkel wat opvalt of goed leesbaar is, maakt kans om effectief gelezen te worden. 

  3. Beperk de keuzes van je websitebezoeker. Als je bijvoorbeeld 3 formules aanbiedt, benoem dan ook welke formule je aanraadt door bijvoorbeeld de woorden ‘meest gekozen’ of een symbool toe te voegen. Je websitebezoeker is lui, help hem dus om een keuze te maken. 

  4. Creëer duidelijkheid. Je websitebezoeker moet meteen kunnen ontdekken hoe jij hem kan helpen. 

  5. Vermijd negatieve emoties. Wil je dat je bezoekers een invulformulier invullen? Vraag dan enkel om noodzakelijke gegevens. Als je niet relevante gegevens opvraagt, kan er frustratie ontstaan. En dat werkt averechts voor conversies. 

  6. Roep positieve gevoelens op. Dat doe je bijvoorbeeld door aan storytelling te doen en reviews of projecten te delen. Je kan ook positieve gevoelens opwekken door bepaalde woorden. Zo spreek je beter over ‘afronden’ dan ‘afrekenen’. Afrekenen doen we niet graag, iets afronden daarentegen wel. 

  7. Overdrijf niet met vakjargon. Te veel moeilijk begrijpbare woorden of specifieke termen schrikken je websitebezoeker af. Keep it simple! 

  8. Straal een positieve sfeer uit. Dat kan bijvoorbeeld met je grote glimlach op je foto’s of de kleuren van je website. 

  9. Herhaal je call to action. Herhaling werkt en stimuleert onbewust conversie. Maar zeker niet overdrijven, want dat werkt omgekeerd. 

Allemaal subtiele aanpassingen die je eenvoudig kan toepassen om je website te optimaliseren en conversies te stimuleren. 

Ga niet te ver

Neuromarketing kan ook averechts werken. Dat is het geval als je overdrijft en je aanpassingen niet meer ‘subtiel’ zijn. Denk maar aan de labels ‘deze kamer is net geboekt’ of ‘nog maar één product over’. Met deze labels willen webdesigners inspelen op schaarste, iets waar ons brein heel alert voor is. Maar naar mijn gevoel pushen zo’n boodschappen te veel. Het gevolg? Je verliest je authenticiteit. Een no go voor mij! 

What’s in it for you?

Neuromarketing is dus zeker iets wat je moet meenemen als je je website vormgeeft. Want geef toe, het zou toch ontzettend jammer zijn als de kijkrichting op je foto niet naar een belangrijke paragraaf leidt of als je bezoeker keuzestress heeft en je daardoor conversie laat liggen. Houd dus zeker rekening met hoe ons brein onbewust naar een website kijkt. 


Benieuwd naar hoe je dat concreet
kan toepassen voor jouw nieuwe website?

Plan een inspiratiegesprek in en dan gaan we samen met jouw website aan de slag!

Volgende
Volgende

Uitgebreide beeldbank: visuele impact op élk moment