E-mailmarketing: een e-mail database aanleggen via je website

Heb je al eens stilgestaan bij hoeveel mails jij wekelijks ontvangt van bedrijven of merken die hun (nieuwe) producten en diensten voorstellen of je louter informeren over activiteiten en allerlei acties? Het zijn er ongetwijfeld heel wat. 

Als ondernemer zet je die vorm van marketing - e-mailmarketing - vooral in om niet vergeten te worden en zichtbaar te blijven zonder afhankelijk te zijn van social media. Kortom, het is een populaire tool die de groei van je bedrijf op een effectieve manier ondersteunt. Waarom het net zo belangrijk is om een e-mail database op te bouwen en welke rol jouw website daarin speelt, ontdek je in deze blog! 

Waarom een e-mail database opbouwen?  

Er is geen makkelijkere manier om je publiek op een persoonlijke manier aan te spreken dan via e-mailmarketing. ‘En social media dan, Leen?’ hoor ik je al denken. Wel, op social media creëer je vooral zichtbaarheid en helaas krijgen lang niet al jouw volgers je berichten te zien. Bovendien kan je jouw publiek niet meer bereiken als er een storing is bij een van de sociale mediaspelers (dat werd nog maar eens bewezen in oktober 2021, toen Instagram plots uit lag). Een kwalitatieve e-mail database achter de hand hebben is dus interessant. 

Om zo’n e-mail database op te bouwen heb je eerst en vooral een converterende website nodig waar bezoekers hun e-mailadres kunnen achterlaten via een inschrijvingsformulier (in website-taal noemen we dat een opt-in). Daarna moet je alleen nog bezoekers naar je website brengen en dat kan op verschillende manieren: 

1 Je kan je bestaande klanten of contacten uitnodigen. 

Vaak heb je als bedrijf al wat e-mailadressen van klanten verzameld omdat ze al klant zijn bij jou of een offerte aangevraagd hebben. Volgens de GDPR-richtlijnen mag je die e-mailadressen één keer aanschrijven op twee voorwaarden: de inhoud moet gelinkt zijn met jouw bedrijfsactiviteit én je moet erbij vermelden dat ze ten allen tijden zich kunnen uitschrijven.   

2 Via oproepen tot actie

Calls to action kunnen overal staan, zowel offline (visitekaartjes, folders ed.) als online (op je social media, op je website zelf etc.). Op die manier kan je potentiële klanten triggeren je website te bezoeken waar jij ze dan vervolgens overtuigt om hun e-mailadres achter te laten. 

3 Via freebies (gratis weggevers)

Een veelgebruikte methode waarvoor je in ruil het e-mailadres van je bezoeker kan vragen, is door gratis dingen weg te geven. Denk hierbij aan: 

  • spiekbriefjes,

  • controlelijsten

  • whitepapers, 

  • e-boeken,

  • gidsen, 

  • podcasts, 

  • presentaties, 

  • templates en sjablonen, 

  • video's,

  • webinars etc. 

Kortom, alles wat downloadable is! Na verloop van tijd kan je je een beeld vormen van welke bezoekers geïnteresseerd zijn in welke content en op basis daarvan segmenten maken in je mailinglijst om nog betere resultaten te behalen.

4 Aan de hand van exclusieve aanbiedingen

Een vierde manier om je e-maildatabase uit te breiden, zijn exclusieve aanbiedingen zoals kortingen, demo’s of winacties. Dat maakt je bezoekers vaak nog nieuwsgieriger! Jij hebt ongetwijfeld ook al eens je e-mailadres achtergelaten in ruil voor bvb. een korting, niet waar? ;-)

Wat daarna? 

Er zijn geen geschreven regels als het aankomt op e-mailmarketing en hoe frequent je e-mails moet uitsturen. Je hoeft dus niet wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief uit te sturen, zolang de boodschap die je uitstuurt maar relevant is. Wanneer je een volledige mailflow uitwerkt, moet er natuurlijk wel een logica achter zitten, dat spreekt voor zich. Om ervoor te zorgen dat je abonnees je niet vergeten, is het wel verstandig om af en toe iets van je te laten horen. 

Wil jij starten met het verzamelen van e-mailadressen via je nieuwe website? Contacteer me voor een gesprek om te bekijken hoe ik jou daarbij kan helpen!  

Vorige
Vorige

HET IS LENTE! X ideeën voor jouw volgende shoot in de buitenlucht 

Volgende
Volgende

Zo maak je een IG Reel met foto’s!