Webdesign in 2024

Je website is belangrijker dan ooit. Dat verandert niet in 2024! 

Klopt, sociale media veroverde de wereld in sneltempo. Maar! Deze kanalen vervangen nooit het kanaal dat je altijd volledig in eigen handen hebt: je website. Waar sociale media je visitekaartje is, haalt je website de verkoop binnen. En verkoop laat je onderneming draaien. Belangrijk dus om je website in topvorm te krijgen. In deze blog verzamelde ik de trends die ik zie voor 2024 om je website te laten werken voor jou.

De opkomst van AI

De belangrijkste verandering is zonder twijfel AI, artificiële intelligentie. AI speelt een cruciale rol in de vereenvoudiging van webdesign. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om als leek een website te bouwen. Waar je vroeger veel tijd besteedde aan code schrijven, zijn er nu vele eenvoudige systemen met vaak AI technologie aan boord.

Een logisch gevolg van deze trend is dat de focus verschuift van technische complexiteit naar een persoonlijke touch en strategie. Want een technisch perfect werkende website wordt nu eerder gezien als een evidentie dan als een ‘Unique Selling Point’. Nu wordt persoonlijkheid, authenticiteit en emotie belangrijker. Zeker voor jou als solo-ondernemer maakt personal branding nu het verschil. Je onderscheidt je van ‘the big boys’ dankzij je persoonlijkheid en toegankelijkheid als bedrijf.

Videomarketing voor een persoonlijke touch

Hoe je je personal branding het beste naar buiten brengt? Door videomarketing. Dankzij de opkomst van sociale media zagen we het belang van deze trend de voorbije jaren al toenemen. Videomarketing laat je als ondernemer toe je (potentiële) klanten een 360 graden beeld te geven van je product, dienst en jezelf als ondernemer. 

Visuele storytelling is niet te onderschatten in onze huidige marketing, niet alleen op sociale media maar ook op je website. Vertel je verhaal aan je klant, geef een virtuele rondleiding of laat met bewegende beelden zien wat je dag in dag uit doet. Zo trek je de aandacht, wek je een bepaald gevoel op en blijf je top of mind.

Vraag naar verdiepende content

Ondanks dat video's aan populariteit winnen, blijft er een duidelijke vraag naar verdiepende content. Deze content speelt een andere rol in de klantreis. Door uitgebreid je kennis over een topic te delen, laat je je doelgroep zien dat jij expert bent én help je hen al deels of volledig verder. Podcasts, blogs en tutorials zijn slechts enkele voorbeelden van hoe verdiepende content van jouw merk een succes maken.

SEO blijft een hot topic

Parallel aan de opkomst van videocontent, evolueert het belang van SEO ook in 2024. Met de veranderingen in zoekalgoritmes en de manier waarop we zoeken, door de invloed van AI en spraakgestuurde zoekopdrachten, bijft zoekwoordenanalyse belangrijk. Het is dus interessant om eerst een grondige zoekwoordenanalyse uit te voeren en vervolgens de structuur van je website en je teksten daarop af te stemmen. Zowel voor laptop-gebruikers als smartphone-gebruikers. 

Mobile friendly is een must

Het belang van een mobielvriendelijke website kan in 2024 niet genoeg benadrukt worden. Met de smartphone als onze constante metgezel, is het cruciaal dat alle content geoptimaliseerd is voor deze 'mini-laptops'. Een niet-geoptimaliseerde website voor mobiele apparaten is een gemiste kans voor je verkoop én klanttevredenheid.

Lees meer over een gebruiksvriendelijke mobiele website in deze blog.

Eigen beheer is een zekerheid

Houd je communicatie in eigen beheer. In een tijdperk waarin andere communicatiekanalen onvoorspelbaar kunnen zijn, biedt een eigen, gecontroleerde online aanwezigheid een veiligere en stabielere basis voor je bedrijf. Als een sociaal medium op termijn aan populariteit verliest, blijf jij online zichtbaar met je website. Blijf dus ‘agile’.

Omarm de waarde van je statistieken

Tenslotte, raad ik je aan om je statistieken op de voet te volgen. In een snel veranderende digitale wereld, helpt je data je om snel en effectief te reageren op nieuwe trends en veranderingen. 

Dat zijn de trends die het webdesignlandschap in 2024 zullen domineren. Zet hier zeker op in en zorg ervoor dat je website niet alleen actueel blijft, maar ook een waardevolle bron van engagement en conversie is.

Samen je website 2024-proof maken? Of wil je hem volledig over een andere boeg gooien? Boek jouw gratis inspiratiegesprek!

Vorige
Vorige

Shooten in de winter, een goed idee?

Volgende
Volgende

7 redenen om als solo-ondernemer je website in Squarespace te bouwen